HOME

sobota 9. apríla 2016

Kam na Bali za českým chlebom alebo hodinou jógy s košičankou

Čoraz častejšie sa stretávam s tým, že Váš dôvod a hlavná "výhovorka" prečo necestovať a nespoznávať nové miesta je strach. Strach zo všetkého iného, nového, nepoznaného, strach z vecí na ktoré nieste zvyknutí. Najčastejšie odpovede, ktoré počúvam z každej strany po tom čo niekomu prezradím kde žijem vyzerajú takto.

Nóóó ja by som aj prišiel za Tebou, ALE ja cestovať nemôžem pretože:
  • neviem po anglicky
  • bojím sa lietania
  • bojím sa samoty
  • bojím sa všetkých chorôb sveta
  • bojím sa slonov, žralokov, krokodílov, opíc, hadov, žiab, pavúkov, komárov, mravcov a baktérií 
  • bojím hurikánov, tornád, púštnych búrok a vlastne aj dažďa, snehu, vetra, ohňa
  • neviem čo tam budem jesť 
  • neviem čo tam budem piť
  • .... a vlastne čo keď sa tam nakoniec stratím! 
Poznámka redakcie: Už ste sa niekedy v živote naozaj stratili?! Akože tak, že Vás už nikto nenašiel? :D

Česi a slováci sú všade vo svete

Áno prosím! V sandáloch s ponožkami a kockovaných nohaviciach, s chlebom v servítke nenápadne ukradnutým z raňajok, s ploskačkou domácej v baťohu, s tatrankami vždy po ruke, s lekárničkou plnou všetkých liekov sveta a s vždy mierne hanblivým úsmevom.
Bali nie je výnimka a aj keď je to pomerne veľký ostrov komunita tu žijúcich čechov a slovákov je obrovská! Pre mňa osobne bolo toto zistenie pri prvom pobyte tu ešte ako dovolenkárka veľmi šokujúce, no časom som prišla na výhody tohto nášho malého Československa na Bali. Predsa len je to príjemnejšie stretnúť krajana aj na druhom konci sveta ďaleko ďaleko od nášho domova a nechať si ním poradiť, porozpávať sa a cítiť sa aspoň na chvíľu ako doma.
Práve preto som sa rozhodla Vám napísať a podeliť sa o malý návod na to kam na Bali za československými miestami a službami. Môžete to brať aj ako reklamu, no s bližšie rozpísanými miestami mám vlastné skúsenosti a nedám na ne a na týchto skvelých ľudí dopustiť. :)

Ubytovanie

Canggu
Ako prvé Vám predstavím moju srdcovku a mestečko na západnom pobreží Bali, kde som ja doma. Canggu, ideálna lokalita ak na Bali letíš chytať vlny a surfovať! Všetky tri ubytovania sú manažované českými chalanmi, ktorí nie sú na Bali nováčikovia a preto Vám okrem ubytovania vedia poradiť aj s tým kam na dobré jedlo, pitie, na surf, s požičaním motorky a ochotne zodpovedajú všetky otázky. Sama som ešte ako turistka kedysi bývala u nich a aj vďaka tomu, som sa neskôr rozhodla na Bali presťahovať. 
Ponúkajú izby v rôznych vybaveniach a cenových kategóriach, takže pre viac detailov sledujte ich stránky. Komunikácia v češtine/slovenčine je samozrejmosťou. :)
Seminyak
Seminyak, je mesto na polceste medzi Denpasarom a chrámom Tanah Lot. Trošku viac turistické miesto ako Canggu, no práve vďaka tomu ponúka napríklad ukážkový večerný život s prvotriednymi barmi! V Seminyaku maju základňu aj dve nádherné sympošky zo Slovenska Mimi a Katka. Práve u nich si tak môžete zarezervovať štýlovú izbičku a nechať si poradiť ich top miesta v okolí.
Amed
Malinké mesto na východnom pobreží Bali ideálne ako zastávka pre vášnivých potápačov a jogínov. Amed ponúka okrem pekných pláží aj ubytovanie v českom rezorte Selang, kde okrem iného nájdete aj fajnotky z českej kuchyne.
Kubu
Padangbai
Uluwatu

Stravovanie

Canggu
Ak si myslíš, že na Bali prídeš diétovať, tak to si na riadnom omyle! Okrem širokej škály výborných jedál z indonézskej kuchyne sa tu nachádza aj táto naša česká pekárnička. Kaviareň s pečivom, chlebom, koláčmi a inými maškrtami, ktoré si tu oni sami pečú sa zaručene stane tvojou závislosťou. Okrem iného ťa s otvorenou náručou a vždy vysmiatou tváričkou privíta manažér tejto pekárničky Jirka. Za mňa 10 z 10 a dôvod prečo musím každý večer behať kilometre na pláži. 

Surfovanie

Canggu
Bali je vďaka početným surf spotom preslávene všade vo svete. Ponúka miesta pre začiatočníkov, ale aj profíkov, ktorých len sledovať z pláže je riadna show. V Canggu (od Brawa Beach až po Pererenan) sa vždy skvele orientuje aj jeden z inštruktorov pôvodne made in ČR, Petr. Petr okrem iného manažuje už vyššie spomínané ubytovanie Chilli Bali. Ak teda chcete inštruktora, ktorý sa Vám vo vode povenuje a vysvetlí čo a ako v rodnej reči tak šup klik na odkaz.
Bukit

Potápanie

Padangbai
Ja potápač niesom a mám obrovský rešpekt pred morom a duplom pred oceánom. No moja mužnejšia polovička je certifikovaný potápač a tak je tu na Bali ako rybka vo vode. Padangbai na východnom pobreží Bali je veľmi obľúbené aj kvôli skvelej potápačskej škole, ktorá tu funguje už od roku 2003. OK Divers manažuje skupinka mixu čechov a slovákov a okrem potápania, Vás aj ubytujú, vezmú na výlet a pomôžu s čím potrebujete. Mrknite na ich stránku pre viac info.
Nusa penida

Dobročinnosť

Lombok
Napriek tomu, že som osobne na Lomboku ešte nebola, jeho návštevu zvažujem aj kvôli tejto pôvodne českej organizácii, ktorá pomáha miestnym ľuďom a deťom už vyše 10 rokov. Možnosť dobrovoľníctva ako učiteľ angličtiny za symbolický poplatok za ubytko je pre mňa osobne veľmi lákavá. Organizáciu riadi inšpiratívna žena Janka Wolfová, ktorej videá a rozhovory si nesmieste nechať újsť. Varujem Vás len, že sa potom prichytíte pri tom ako si už googlite letenky na Lombok.

Iné aktivity

Canggu
Jóga je Bali a Bali je jóga. Ak by som mala kategorizovať úroveň jógy na Bali, tak tá je doslova a do písmena prvoligová. Cvičí ju tu každý, všade,... v štúdiach, hoteloch, na pláži, pri bazénoch. Práve na základe toho, je niekedy tažšie nájsť si dobrého učiteľa, ktorý sa Vám povenuje. Marcelka je rodená košičanka, ktorá na Bali žije už zopár rokov a momentálne kotví u nás v Canggu. Jógu si s Vami rada zacvičí na súkromných hodinách, takže stačí ak ju v prípade záujmu kontaktujete a dohodnete si stretko. Namaste!
Jimbaran
Black Pearl je zážitok v podobe asi 2-3 hodinovej plavby na mori so skupinkou ďalších 7-8 ľudí. Výlet ideálny na pozorovanie západu slnka s pivkom v ruke. Ak budete mať šťastie ako sme mali my, stretnete aj rodinku delfínov, ktorá nás vtedy prišla až k lodičke pozdraviť. Pre viac info kontaktujte Petra, ktorý manažuje v Canggu vyššie spomenuté ubytovanie Home away from home. Pridávam odkaz na FB page Black Pear lodičky pre viac fotiek a lepšiu predstavu.

Užitočné FB stránky

Facebook nemusí byť vždy len zabijak času a v tomto prípade to platí 2x! Obe FB skupiny, ktoré spomínam sú super užitočné na výhľadávanie informácii a slúžia aj ako miesto kam si ísť pre radu. Rady všetkých druhov od ubytka, stravy, transportu, čo robiť až Vás kusne opica alebo či niekto nevie kde zohnať nakladanú kyslú kapustu. Akurát menšia rada, predtým než tam niečo postnete prejdite si staršie konverzácie. Za otázky v zmysle "Treba mi na Bali víza?" sa v tejto skupine naozaj dočkáte riadneho sprdnutia. :D Inak super zdroj informácii a miesto, kde stretnete fajn ľudí z nášho malého Československa na Bali.

Produkty z česko-balijskej dielne

Ak Vás už na Bali omrzia pohľadnice, sošky Budhov a batikované tričká, tak skúste mrknúť na produkty z trošku iného súdka.  Značky a produkty z dielne šikovných československých navrhárov žijúcich práve tu! Na Bali majú svoje vlastné továrne produktov a vy tak budete mať možnosť kúpou týchto produktov podporiť ich československé projekty. Za každou nižšie spomenutou značkou iný príbeh a sortiment, tak mrni na to!
GadoGado.cz 

Tak a to by sme mali záver tohto informáciami nadupaného článku. Dúfam, že bol pre Vás prínosný a že teraz už naozaj nebudete mať strach vycestovať. Minimálne na Bali sa viete aj vďaka všetkým spomenutým miestam a službám, ktoré poskytujeme MY čechoslováci žijúci na Bali cítiť ako doma! Tak zahoďte obavy a prídte navštíviť naše malé Československo na Bali. :)

S láskou,
Juli

2 komentáre:

  1. Ahoj Juli :)
    Chystame sa zaciatkom septembra za kamaratom na dlhsiu dobu (6 mesicu),ktory byva na Kuta Utara, mame este batole,ma teraz 21 m. Jak je to tam s rodinami s detmi?nevies,ci su tam nejaky slovaci,cesi?Hladam rozne clanky a odkazy,stranky..a co ockovanie pre batole?Mozes poradit ako je to so vzteklinou a brisnim tyfusem?Zltacka bude isto naockovana..mala by som viac dotazov,ale nechcem Ta zatazovat :)diky za odpoved,Barbora

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj ďakujem pekne za správu! Vôbec ma nezaťažuješ a rada pomožem len mi prosím napíš správu na FB mojej stránky Life is better in bikinis. Odkaz je tu: https://www.facebook.com/lifeisbetterinbikinisbyjuli/
      Tam sa nám bude ľahšie komunikovať ako tu. Ak by si náhodou nemala FB prosím na môj mail juliana.antozy@gmail.com Ďakujem pekne! Juli :)

      Odstrániť